Aktivointielementtien sijoittaminen (hyvät verkkosivut)

Käytän myöhemmin aktivointielementeistä myös lyhennettä CTA (call-to-action)

Viime blogissa kerroin, miten aktivointielementit saadaan herättämään huomiota. Tämän kertainen kirjoitukseni selventää, kuinka CTA:t tulisi sijoittaa, jotta vierailija varmasti löytää ne oikeaan aikaan. Tämä ei ole ongelma suppeilla sivuilla, mutta laajoilla sivustoilla tähän kannattaa jo kiinnittää huomiota.

Muista, että aktivointielementtejä ei pidä tunkea joka paikkaan, eikä joka sivulle. Ethän halua, että kävijä kyllästyy jatkuvaan tyrkyttämiseen ja poistuu sivuilta?

Muista nämä:

  • Jaottele eri CTA:t kävijän ostovalmiuden mukaan ja sijoita ne tämän jälkeen harkitusti. Tarjoa ostoprosessin alkuvaiheessa, eli pääsivuilla, oleville kävijöille lisätietoa oppailla ja esitteillä. Sivustoa syvemmin tutkivat taas ovat ostovalmiimpia, joten heille voit tarjota ilmaista koekäyttöä, yhteydenottolomaketta, tarjouslaskuria.
  • Sijoita aktivointielementtejä sekä foldin ylä- että alapuolelle. Foldilla tarkoitetaan verkkosivuilla rajaa, jonka näet ilman, että scrollaat sivua alaspäin. Foldin yläpuolella CTA:t ovat heti kävijän nähtävissä, mutta kaikkia ei kannata sijoittaa sinne. Osa aktivoinneista kannattaa sijoittaa itse sisältöön, ja osa alas, jotta lukijan on helppo klikata CTA:ta luettuaan sisällön.
  • Tutkimukset suosittelevat, että CTA:t kannattaa sijoittaa sivun oikeaan reunaan. Vaikka näin onkin usein, tämä kannattaa testata myös oman sivun kohdalla.
  • Käytä kiitos- sivu hyödyksi. Yleensä Lomakkeen täyttöä seuraa kiitos sivu, jossa on muutama rivi tekstiä. Usein tämä ei kuitenkaan ole paras ratkaisu. Tarjoa kiitos sivulla lisää ladattavaa materiaalia, ja yritä saamaa kävijä vieläkin kiinnostuneemmaksi sinusta. Älä kuitenkaa pakota häntä täyttämään lisää lomakkeita.
  • Testaa! Loppupeleissä kaikki edellä mainitut ovat vain olettamuksia siitä, miten CTA:t yleensä toimivat parhaiten. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole sinun kohdallasi. Älä oleta liikaa vaan testaa!

Timo Humalamäki

Käyttäjän Timo kuva

Timo keskittyy Tatamilla hakukoneoptimointiin, sekä paasaa sisältömarkkinoinnin saloista asiakkaille.

"Vaikka onnistumisen näkee usein jo analytiikasta, ei se ikinä korvaa sitä puhelinsoittoa, jonka asiakas on ottanut vain kertoakseen tyytyväisyytensä."

Kommentit