joulukuu 2011

Käyttäjän Joonas kuva
Joonas Rinne / 30.12.2011

Jälleen on vuosi vierähtänyt ja hauskaa on ollut. Paljon on tehty, ja nuorelle yritykselle tyypilliseen tapaan paljon on jäänyt myös vielä tekemättä. Tatamilla on kuluneen vuoden aikana palattu todenteolla taas strategiapöydän ääreen ja jumpattu liiketoimintamallia, markkinointia, viestintää ym... lista on pitkä :-)

Digitaalisen markkinointiviestinnän ottaessa suuria harppauksia päätimme keskittyä inbound-markkinointikonseptin rakentamiseen sen sijaan, että olisimme keskittyneet ainoastaan perinteisempiin hakusanamainonnan ja –optimoinnin palveluihin, mutta miksi näin?

Artikkelin aiheet: Tatamin vuosi 2011
Käyttäjän Timo kuva
Timo Humalamäki / 22.12.2011

Tässä viimeinen kirjoitukseni ennen joulua. Tein siitä tarkoitukselta lyhyen, jotta kiireisimmätkin lahjojen ostajat ehtivät sen lukea. Pakko myöntää, että näin inbound-markkinointi-ihmisenä näistä sisältöasioista voisi kirjoittaa pidempäänkin..

Artikkelin aiheet: hyvät verkkosivut, sisältö, Timo
Käyttäjän Mikko kuva
Mikko Rindell / 20.12.2011

Näin joulun alla olemme päässeet hyvät verkkosivut -blogisarjassamme siihen pisteeseen, että on aika puhua tarkemmin sisällöstä.

Sisältö on jokaisen verkkosivun perusta. Ilman sitä ei edes ole tarvetta sivustolle. Verkkosivujen sisällöstä puhuminen ei siis ole missään muodossa uusi aihealue, mutta inbound-markkinoinnin nousun ja internetin yleisen kehittymisen myötä sana sisältö pyörii yhä useamman markkinoijan huulilla.

Käyttäjän Timo kuva
Timo Humalamäki / 16.12.2011

Flash ja Animaatiot

Flashin animaatiot keräävät poikkeuksetta huomiota, mutta sen käyttöä kannattaa silti harkita aina tapauskohtaisesti. Sen lisäksi, että hakukoneet eivät pysty näitä animaatioita lukemaan, ne ärsyttävät usein myös käyttäjiä. Muistatko sinä ikinä hämmentyneesi päätyessäsi sivulle, jossa musiikki soi ja valot vilkkuvat? Animaatioita voi toki käyttää, kunhan niitä ei ole liikaa ja niillä on selkeä tarkoitus.

Artikkelin aiheet: Flash, hyvät verkkosivut, selaintestaus, Timo
Käyttäjän Mikko kuva
Mikko Rindell / 13.12.2011

Sivuston sisäisellä navigoinnilla on suuri vaikutus kävijöiden pitämisessä organisaationne verkkosivulla. Hyvin suunnitellulla navigoinnilla pidätte kävijät sivustollanne pidempään, jolloin he myös kuluttavat enemmän sisältöänne. Epäselvällä navigoinnilla taasen karkotatte kävijät sivustoltanne nopeasti.

Artikkelin aiheet: hyvät verkkosivut, Mikko, navigointi
Käyttäjän Mikko kuva
Mikko Rindell / 08.12.2011

Vaikka Tatamilla teemme töitä digitaalisisen viestinnän parissa, olemme aina painottaneet, että emme mitenkään hyljeksi perinteisiä markkinointiviestinnän kanavia. Hyvän myyntityön merkitystäkään digimarkkinointi ei poista. Tätä asiaa pidämme jopa niin tärkeänä, että olemme maininneet asian sivustomme ”footerissa” läpi koko sivuston.

Käyttäjän Timo kuva
Timo Humalamäki / 07.12.2011

Sivuston yhtenäisyys kuulostaa useille varmasti itsestäänselvyydeltä, mutta asia on silti hyvä tuoda esiin. Edelleen silloin tällöin törmään asiakkaisiin, jotka ovat unohtaneet tärkeän lauseen: Yksinkertainen on kaunista. Tällä tarkoitan, että vaikka fonttien vaihto ja värien kanssa leikkiminen tuntuisi kuinka kivalta idealta, siinä mennään metsään oikeastaan joka kerta. Sivustolla oleva vierailija tulee saada flow-tilaan, jossa sivujen selailu tapahtuu kuin itsestään, ja tähän ei päästä mikäli käyttäjä päätyy joka kerta erilaiselta näyttävälle sivulle.

Artikkelin aiheet: hyvät verkkosivut, Timo
Käyttäjän Mikko kuva
Mikko Rindell / 05.12.2011

Nyt kun verkkosivuston perustason löydettävyyteen on kiinnitetty huomiota tämän blogisarjan aikaisemmissa kirjoituksissa, on aika siirtyä seuraavaan osa-alueeseen. Tässä käsitellään verkkosivuston ulkoasua ja käytettävyyttä. Perustason löydettävyyteen huomiota kiinnittämällä on sivustonne liikennemäärä lähtenyt jo kasvuun. Seuraavaksi on kiinnitettävä huomiota tekijöihin, jotka saavat mahdollisimman suuren osan tuosta liikenteestä pysymään sivustolla!

Artikkelin aiheet: hyvät verkkosivut, Mikko, ulkoasu
Käyttäjän Timo kuva
Timo Humalamäki / 02.12.2011

Mihin tarvitsen kävijäseurantaa? Selvennän tätä kysymystä esimerkin avulla.

Kuvitellaan, että olet kivijalkaliikkeen omistaja. Sinua varmasti kiinnostaa ainakin seuraavat asiat liikkeestäsi: