Haavisto selviää voittajana Googlen mukaan

Ensimmäinen presidentinvaali käy parhaillaan kuumimmillaan, useimmat lienevät kansalaisvelvollisuutensa jo hoitaneet ja mattimyöhäisilläkin on vielä muutama tunti aikaa.

Tässä välissä on mielenkiintoista katsastaa, miten hakumäärät Googlessa ovat kehittyneet edellisen kuukauden ja ennakkoäänestysjakson aikana. Pohjustukseksi sille, että onko Googlen luvuilla mitään merkitystä, voidaan nostaa viime kevään eduskuntavaalin tulokset ja vastaavat hakutilastot Googlesta. Googlen hakutilastoista voidaan nähdä selkeä trendi vaaleista voittajana selvinneiden perussuomalaisten kohdalla.

Voimme siis ennakoida presidentinvaalin tuloksia samalla tavalla.

Pekka Haaviston voidaan siis ennustaa selviävän vaalivoittajana presidentinvaalin ensimmäiseltä kierrokselta, kun tuijotamme puhtaasti Googlen hakutilastoja. Haavistoa on haettu Googlesta paljon suhteessa muihin kandidaatteihin jo koko edeltävän kuukauden ajan, mutta häneen kohdistuvan informaatiotarpeen voi nähdä lähtevän erityiseen nousuun ennakkoäänestyksen alla tammikuun 10. päivän tietämillä. Kakkosena puhtaasti hakutilastojen perusteella on Paavo Väyrynen ja kolmosena Sauli Niinistö.

Miten tulkita hakutilastoja?

Kuten aina, kriittinen tarkastelu on tässäkin suotavaa. Esimerkiksi Niinistön jääminen hakutilastoissa kolmanneksi johtunee siitä, että monet häntä äänestävät lienevät tehneen päätöksensä jo hyvissä ajoin eikä lisäinformaatiota hänestä ole niinkään Googlesta etsitty. Väyrynenkin on monelle suomalaiselle tuttu poliitikkona jo vuosien takaa. Vaalikampanjoinnissaan hän on kuitenkin onnistunut kokemuksellaan herättämään kiinnostusta sellaisissakin äänestäjissä, jotka eivät aiemmin olisi kuvitellutkaan äänestävänsä häntä. Tämä selittänee Paavon nousun kakkoseksi Googlen silmissä.

Googlen hakutilastojen ja presidentinvaalin tuloksen mahdollisesta korrelaatiosta on kirjoittanut aiemmin tänään myös Tuloksen Matti Kojo. Hän on laatinut myös tarkemman ennusteen vaalituloksesta, joka kannattaa katsastaa!

Jännittäviä vaalivalvojaisia kaikille!

Mikko Rindell

Käyttäjän Mikko kuva

Mikko keskittyy Tatamilla hakukonemarkkinointiin ja sosiaalisen median hyödyntämiseen liiketoiminnassa.

"Paras tulos saavutetaan vasta kun asiakas haluaa itse ymmärtää ja oppia lisää verkkoliiketoiminnasta."

Kommentit