Kävijän aktivointi (hyvät verkkosivut)

Kävijä on aina  tarkoitus saada tekemään sivustolla ennalta määrätty toimenpide, tämä on selvää.  Selvää on myös, että aktivointipainikkeet kannattaa sijoittaa hyvälle paikalle, heti nähtäville, jotta kävijä tietää mitä hänen on tarkoitus tehdä seuraavaksi. Muutama keino saa aktivointipainikkeesi toimimaan entistäkin paremmin.

 
  • Tee niistä isoja. Niiden on hyvä olla suurempia kuin muut sivustosi elementit.
  • Käytä värejä. Oli aktivointipainike linkki, nappula tai kuva, anna sen erottua väritykseltään.
  • Tarjoa aktivointipainikkeita, jotka tarjoavat kävijälle lisäarvoa. Tee oppaita ja e-kirjoja, ”ota yhteyttä”- nappulat eivät toimi yksinään.
  • Tee aktivointipainikkeesta niin hyvännäköinen, että sitä on pakko klikata.
  • Vähemmän on enemmän. Älä tarjoa montaa aktivointia/sivu, tee kävijälle selväksi mikä on seuraava askel.
  • Testaa. Kokeile erilaisia huomiovärejä, tekstejä ja sijainteja. Käytä A/B-testausta.
 
Ohessa muutama esimerkki hyvästä aktivoinnista:
 
FreshBook tuo sivuillaan selkeästi esille ilmaista kokeiluaan. Vihreä väri erottuu hyvin sinisestä.
 
 
Myös Hupspot tuo sivuillaan halutut maalit hyvin esille. Isoja kuvakkeita ei voi olla sivuuttamatta.

Timo Humalamäki

Käyttäjän Timo kuva

Timo keskittyy Tatamilla hakukoneoptimointiin, sekä paasaa sisältömarkkinoinnin saloista asiakkaille.

"Vaikka onnistumisen näkee usein jo analytiikasta, ei se ikinä korvaa sitä puhelinsoittoa, jonka asiakas on ottanut vain kertoakseen tyytyväisyytensä."

Kommentit