Laskeutumissivujen suunnittelun perusteet (hyvät verkkosivut)

Laskeutumissivuilla (eng. landing pages, myöhemmin ländärit) tarkoitetaan usein liidien hankintaan käytettäviä sivuja. Ländäreitä hyödynnetään useimmiten hakusanamainonnassa, uutiskirjeissä ja jälleenmarkkinoinnissa. Laskeutumissivujen päällimmäisenä tarkoituksena on kerätä tietoa käyttäjistä lomakkeiden avulla.

Hyvien ländäreiden suunnittelu ei ole monimutkaista eikä yksittäisessä tapauksessa aikaavievää, mutta optimaalinen lopputulos vaatii liidiputken eri vaiheisiin ja eri kohderyhmille usein lukuisia eri sisällöllä varustettuja sivuja. Hyvä ländäri sisältää ainakin:

  1. Osuvan ja herättelevän otsikoinnin (pääotsikko ja mahdolliset alaotsikot)
  2. Myyvä kuvaus tarjottavasta tuotteesta/palvelusta (esimerkiksi ladattavasta esitteestä)
  3. Viestiä täydentävä kuva
  4. Lomake tarvittavien tietojen keräämiseen

Toimivan ja hyvin konversoivan ländärin salaisuus on usein yksinkertaisessa ja johdonmukaisessa viestissä ja ulkoasussa. Seuraavassa vielä muutamia vinkkejä, joilla ländärinne saadaan konversoimaan kunnolla:

  1. Poista sivuston valikko ja kaikki tarpeettomat linkit (sisäiset ja ulkoiset)
  2. Kerro selvästi mitä haluat kävijän tekevän ja mitä kävijä tästä hyvästä saa
  3. Huolehdi ländärin ja aktivointipainikkeen viestin yhteneväisyydestä. Samoin toki myös laskeutumissivun ja sille ohjaavan mainosviestin on toimittava yhteen saumattomasti.
  4. Kerro viestisi selkeästi, älä pakota kävijää miettimään liikaa
  5. Mieti mitä tietoja todella tarvitset ja poista lomakkeesta kaikki muu.

Näillä vinkeillä pääsee varmasti hyvin alkuun. Kuten lähes kaikissa muussakin markkinoinnissa seuraaminen ja testaaminen on suositeltavaa. Ländäreiden yhteydessä tämä on monilla työkaluilla tehty vielä äärimmäisen helpoksi. Ländäreiden suunnitteluun, toteutukseen ja A/B-testaukseen kannattaa tutustua ainakin Unbouncen tarjoamiin mahdollisuuksiin.

Joonas Rinne

Käyttäjän Joonas kuva

Joonas vastaa Tatamilla toimitusjohtajan tittelin velvoittamien tehtävien lisäksi asiakkaiden verkkoliiketoiminnan kehittämisestä. Joonaksen kiinnostuksen kohteita ovat erityisesti erilaiset digitaalisen markkinoinnin järjestelmät sekä markkinoinnin tuloksellisuuden seuranta ja optimointi.

Joonas on saavuttanut Google AdWords Professionals -hyväksynnän, ja tuntee lisäksi Venäjän hakukonekentän – erityisesti markkinajohtaja Yandexin tarjoamat mahdollisuudet

Kommentit