Lomakkeiden käyttö (hyvät verkkosivut)

Joonas kirjoitti aiemmin tällä viikolla laskeutumissivujen suunnittelun perusteista. Lomakkeet ovat erottamaton osa laskeutumissivuja eli ländäreitä, mutta useimmille meistä ne ovat tutuimpia eri sivustojen yhteystieto-, palaute- tai tarjouspyyntösivuilta. Näin lähinnä siksi, että ländäreiden käyttö ja rakentaminen on ollut Suomessa tähän päivään asti vielä melko vähäistä. On kyseessä varsinainen ländäri tai ei, lomakkeen suunnitteluun kannattaa käyttää tovi aikaa.

Millainen on hyvä lomake?

Saatat miettiä, kuinka paljon tietoa lomakkeella tulisi sitten kerätä. Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta, vaan hyvä määrä riippuu pitkälti tavoitteistasi, jotka olet lomakkeellesi asettanut. Hyvänä nyrkkisääntönä toimii kuitenkin seuraava: pyydä vain ne tiedot, jotka välttämättä tarvitset tavoitteesi saavuttamiseen.

Jos mahdollistat tarjouspyynnön jättämisen sivullasi, tuskin tarvitset tarjousta jättävän tahon y-tunnusta tai esimerkiksi toimipaikan sijaintia. Voisiko pelkkä nimen ja puhelinnumeron tai vaihtoehtoisesti sähköpostin pyytäminen riittää?

Mitä vähemmän tietoja lomakkeellasi pyydät, sitä paremmin sivustosi ja lomakkeesi konversoi (eli saat esimerkiksi enemmän tarjouspyyntöjä). Miksi? Koska jokainen ylimääräinen kenttä lomakkeessa tietää lisätyötä verkkosivukävijälle ja nostaa siten kynnystä täyttää ja lähettää lomake. Et halua, että yksikään ”yhteydenottomoodissa” oleva potentiaalinen tai nykyinen asiakas jättää ottamatta yhteyttä lomakkeen pituuden tai monimutkaisuuden vuoksi.

Entä myyntiliidien laatu?

Toisaalta, mitä enemmän tietoja lomakkeellasi keräät, sitä paremman käsityksen pystyt muodostamaan potentiaalisesta asiakkaastasi. Kompromisseja on usein tehtävä ja jälleen kerran on syytä muistaa, että vain testaamalla voit saavuttaa juuri sinun sivustollesi ja liiketoiminnallesi parhaimman tavan. Vertaa näiden kahden teollisia tuotteita ja ratkaisuja valmistavien yritysten tarjouspyyntölomakkeita:

Esimerkkilomake 1

Esimerkkilomake 2

Esimerkin 1 yritys saa varmasti paremman käsityksen tarjouspyynnön jättävästä yrityksestä. Siis jos saa.

Esimerkin 2 yritys jää paitsi joitakin hyödyllisiä tietoja, mutta kannustaa lomakkeen täyttöön sen yksinkertaisuudella.

Lomakkeenlaatijan muistilista:

  • Pyydä vain sen verran tietoja kuin oikeasti tarvitset.
  • Punnitse lomakkeen lähetyksen arvoa asiakkaan näkökulmasta. Jos tarjoat paljon, voit myös pyytää hieman enemmän (esim. arvokas tutkimustieto). Jos taas ”tarjoat ” vain oman tarjouksesi, pyydä vähemmän.
  • Muistuta lomakkeen täyttäjää turvallisuudesta. Voit korostaa yksityisyydensuojaa ja mainita, että sähköpostia ei myydä eikä muutoinkaan käytetä väärin.
  • Käytä ”Lähetä” komennon sijasta lopputuloksesta kertovaa komentoa, kuten ”Lataa esite”, ”Pyydä tarjous”, ”Tilaa uutiskirjeemme” jne.
  • Jos tarjoat lomakkeellasi ladattavaa materiaalia, tarjoa se lomakkeen täyttäjälle heti. Voi käyttää tähän kiitossivua, jolta materiaali on ladattavissa tai lähettää automaattisähköpostin, josta löytyy linkki materiaaliin.

Mikko Rindell

Käyttäjän Mikko kuva

Mikko keskittyy Tatamilla hakukonemarkkinointiin ja sosiaalisen median hyödyntämiseen liiketoiminnassa.

"Paras tulos saavutetaan vasta kun asiakas haluaa itse ymmärtää ja oppia lisää verkkoliiketoiminnasta."

Kommentit