Löydy, sitouta ja huolehdi myyntiputkesta (hyvät verkkosivut)

Tässä vaiheessa on hyvä muistuttaa, mitkä kolme asiakokonaisuutta verkkoliiketoiminnasta menestystä hakevan yrityksen tulee muistaa. Samat säännöt pätevät, on yrityksesi toiminta pelkästään verkossa, osittain verkossa tai ei vielä ollenkaan verkossa (viimeinen vaihtoehdoista on allekirjoittaneen mielestä hyvin huolestuttava**)

Sivustosi täytyy ensinnäkin olla löydettävissä hakukoneista. Tämän jälkeen sen on pystyttävä sitouttamaan kävijä hyödyllisellä, selkeällä, sisällöllä ja hyvällä käytettävyydellä. Kolmanneksi on varmistuttava, että sivuston sisäinen myyntiputki on kunnossa kiinnittämällä huomiota sivuston konversioon. Siinä se, näin yksinkertaista se loppupeleissä on, huolehdit vain nämä kolme osa-aluetta kuntoon.

Toki jokainen osa-alue sisältää paljon yksityiskohtia. Näistä yksityiskohdista monia olemme käsitelleet viimeisen kahden kuukauden aikana. Mikäli olet uusi lukija tai haluat muuten vain kerrata asioita, suosittelen lukemaan pelinavauksen ”Mistä on hyvät verkkosivut tehty?” viime marraskuulta ja navigoimaan sieltä eteenpäin kiinnostaviin yksityiskohtiin.

Ensi viikolla pääsemme käsittelemään sivuston sisäistä myyntiputkea ja konversion parantamista. Aiheita tulevat olemaan mm. laskeutumissivut, lomakkeiden käyttö, kävijöiden aktivointi jne.

Lämmitttelynä ennen ensi viikkoa suosittelen lukemaan Facebook-mainontaan erikoistuneen Fiercer Median kirjoituksen sivuston sisäisen myyntiputken (Fiercerin Marko puhuu suppilosta) tärkeydestä onnistuneessa internet-markkinoinnissa. Kirjoitus on melko pitkä, joten siinä saattaa kokemattomin blogin lukija väsähtää, mutta suosittelen silti lämpimästi!

**Mietin tässä yhteydessä seuraavanlaista haastetta: Keksiikö joku yrityksen tai liiketoiminnan, jonka läsnäolosta verkossa ei olisi mitään hyötyä tai siitä olisi jopa haittaa? Jos keksitte, niin haastakaa minut ihmeessä! Väitän vastineeksi löytäväni liiketoimintaan kuin liiketoimintaan hyödyllisen webläsnäolon mallin.

Mikko Rindell

Käyttäjän Mikko kuva

Mikko keskittyy Tatamilla hakukonemarkkinointiin ja sosiaalisen median hyödyntämiseen liiketoiminnassa.

"Paras tulos saavutetaan vasta kun asiakas haluaa itse ymmärtää ja oppia lisää verkkoliiketoiminnasta."

Kommentit