Viisi vinkkiä verkkokauppiaalle

Verkkokauppa

Suomalaisten verkkokauppojen kompastuskivenä on harrastelijamaisuus. Markkinointiin tai asiakaspalveluun ei panosteta, eikä sivustoa kehitetä.

Ota nämä viisi vinkkiä omaksesi ja erotu kotimaisten verkkokauppojen massasta!

1. MARKKINOI

Asiakkaat eivät löydä kauppaasi sattumalta ja ensikertalaisten palaaminen on elintärkeää. Käytä apunasi hakukoneita, sähköpostia ja sosiaalisen median palveluita ja luo asiakkaisiisi suhde, jossa he ovat sitoutuneita ostamaan sinulta. Laadukkaan sisällön jatkuva tuottamien sekä muiden tuottaman materiaalin jakaminen ylläpitää asiakkaidesi mielenkiintoa ja lisää sitoutumista.

2. PALVELE

Avain sitouttamiseen ja luottamuksen saavuttamiseen löytyy asiakaspalvelusta. Verkkokauppa on auki 24/7 ja kaupan tulee AINA toimia. Asiakkaasi eivät välttämättä odota sinun vastaavaan kyselyihin iltaisin tai viikonloppuisin, mutta mieti mitä saavutat, jos he saavatkin vastauksen odottamattoman nopeasti?

3. YKSINKERTAISTA

Tee ostamisesta mahdollisimman helppoa. Varmista, että asiakkaasi selviää koko ostoprosessista mahdollisimman pienellä määrällä klikkauksia ja tietää mitä ostokset ja toimitus maksavat. Jaottele tuotteesi selkeisiin kategorioihin ja muista hyvät tuotekuvat.

4. TESTAA JA ANALYSOI

Analysoi liikennettä, mainostesi laatua ja kauppasi konversiota. Testaa mikä on tehokkain keino saada kohderyhmäsi ostamaan. Myös luonnollisen hakukonenäkyvyyden analysointi ja kehittäminen on syytä pitää mielessä. Aseta tavoitteita ja seuraa mikä on toimintasi ROI (return on investment).

5. TUNNISTA OMAT HEIKKOUTESI

Kaikki yllämainitut vinkit ovat tärkeä osa menestyvää verkkokauppaa. Niin kuin kaikessa liiketoiminnassa, myös verkkokaupassa on tärkeää selvittää mitä voidaan tehdä yrityksen omin voimin ja mitä palveluita kannattaa ostaa muilta.

EXTRA VINKIT:

Älä pitkitä verkkokauppasi avaamista turhaan. Kauppa ei ole koskaan valmis!

Kuluttajavirasto ja Asiakkuusmarkkinointiliitto ovat yhteistyössä valmistelleet pdf-muotoisen verkkokauppiaan muistilistan. Toimimalla muistilistan ohjeiden mukaisesti viestität asiakkaillesi toimivasi vastuullisesti.

Tommi Erkkilä

Käyttäjän Tommi kuva

Tommin työnkuvaan Tatamilla kuuluvat teknisen suunnittelun ja toteutuksen lisäksi myynnin ja markkinoinnin tehtävät.

"Internet on dialogia miljoonien ihmisten kanssa, jossa sisältö on tärkeintä, joten tee ja kirjoita jotain kirjoittamisen arvoista."

Kommentit